Met enige weemoed hebben de medewerkers van Persbureau Noordoost afscheid van de vaste telefoonlijn genomen. Het laatste PTT-toestel was nog via het modem van Ziggo aangesloten. Nu en dan kwam er nog een telefoontje binnen, maar het gros van de mensen belt inmiddels uitsluitend met de mobiel.
Met de afsluiting van het Ziggo-abonnement is ook een tijd gekomen aan een tijdperk. De telefooncentrale met van Siemens met super-de-luxe toestellen was een flink aantal jaren geleden al buiten gebruik gesteld. Als het moest, kon er nog mee worden gebeld. De praktijk leerde dat steeds minder mensen het vaste nummer 0513-626999 belden.
De Noordoost-medewerkers gebruiken vrijwel uitsluitend hun mobiele telefoons. De fax werd al veel eerder afgeschaft. De start op de allereerste vestiging aan de Burgemeester Falkenaweg 143 in Heerenveen begon met een aantal vaste lijnen over de koperkabel. Op de Schans 1 in Heerenveen kwamen de ISDN-lijnen, waar na verloop van tijd uitsluitend over de UPC- en later Ziggo-kabel werd getelefoneerd.
Met de aansluiting op glasvezel blijft Noordoost straks alleen van internet gebruikmaken. Probleem evenwel is dat de aannemer van het glasvezelnet de kabel tot op zes meter van het kantoor aan de Schans heeft gelegd en sindsdien niet meer thuis geeft. Ondanks tientallen mailtjes en telefoontjes – jazeker, met de mobiel – laat ook opdrachtgever KPN Netwerk het afweten. De nieuwe provider XS4all heeft de apparatuur om glasvezel aan te sluiten al lang opgestuurd. Een standaardmededeling op KPNNetwerk.nl geeft al een flinke poos aan dat “binnen dertig dagen” Schans 1 op het nieuwe netwerk wordt aangesloten. Hoera! Niet dus.
Foto: Noordoost.nl